09-9514276

טקטיקות פרטיות מסבכות את השיווק במסחר אלקטרוני

דפדפני אינטרנט מובילים ותוכנות דוא"ל עושים יותר ויותר כדי למנוע מעקב אחר משתמשים, מה שמפחית או מבטל למעשה את אותות ההמרה עליהם רבים מהמשווקים מסתמכים. זה עלול לסבך משמעותית את בניית חנות וירטואלית ואת מדידת האפקטיביות של מאמצי השיווק.

מפרסמים אוהבים לקשר בין מודעות למכירות. כך הם מודדים את התשואה על הוצאות הפרסום (ROAS), מדד מפתח בשיווק דיגיטלי. גם שותפי שיווק (affiliate marketers) במסחר אלקטרוני זקוקים למידע על איזה שותף הניע מכירה ספציפית, כדי לשלם עמלות. לכאורה, עניין פשוט.

מה שאינו פשוט הוא איך אנשים מרגישים לגבי מעקב אחריהם. במשך שנים, צרכנים, מחוקקים ויצרני תוכנה העדיפו את הפרטיות. מאמצים אלה הובילו לתקנת הגנת הפרטיות הכללית של האיחוד האירופי (GDPR), חוק פרטיות הצרכן של קליפורניה, הגנת פרטיות הדואר של אפל ועוד. כל אלו מקשים על בניית חנות וירטואלית המסתמכת על מעקב אחר משתמשים.

כעת, המאבק על מעקב עבר לקישורי פרסום בניוזלטרים ואתרי אינטרנט. הדפדפן Arc שיצא ב-2022 למכשירי אפל, כונה "רוצח כרום". דפדפן חינמי זה כולל שלל תכונות שהובילו מבקרים רבים לכנותו הטוב ביותר בשוק. Arc מגיע ל-Windows ב-2024, עם תכונות כמו העתקת URL "נקייה" והתראות מעקב שיפריעו לחלק ממדדי השיווק הבסיסיים ביותר, מה שמאתגר מאוד בניית חנות וירטואלית.

דוגמה: נניח שאתה שותף שיווק של אמזון. כתבת מאמר על 10 תוכניות הטלוויזיה המדע בדיוני הטובות ביותר וקישרת לכמה מארזים בשוק של אמזון. הקישור ייגמר במשהו כמו: ...&tag=affiliate-20&ref=affiliate_site

צרכן המשתמש בדפדפן Arc יכול לקרוא את המאמר, להעתיק את כתובת ה-URL וללחוץ עליה כדי להגיע לאמזון, תוך הסרת כל פרמטרי המעקב. בניית חנות וירטואלית המסתמכת על מידע המרה עלולה להינזק מכך.

אמזון עלולה לאבד נתוני המרה חשובים אם מישהו עוקב אחר הקישור הנקי, ושותף השיווק לא יקבל תשלום. למרות שמשתמשי Arc מעטים כרגע, זה מדגים מגמת פרטיות העלולה להתרחב ולהשפיע על יותר ויותר חנויות.

אותו עיקרון חל על תוכנות דוא"ל. Apple הודיעה בשנה שעברה שתסיר פרמטרי מעקב מקישורים ב-Messages וב-Mail, וגם Proton Mail, תוכנת דוא"ל מובילה המקדשת פרטיות, עושה זאת. הדבר מסבך את היכולת לדעת את הביצועים של ערוץ דוא"ל בבניית חנות וירטואלית.

במבט ראשון, צרכנים עשויים להעריך את תכונות ההגנה מפני מעקב החדשות האלה. אך הפרטיות עליה הן מגינות היא מינימלית. מפרסם משתמש בפרמטרים של URL כדי לעקוב אחר ביצועי ערוץ - כמו דוא"ל או Google Ads - ולא אחר צרכן ספציפי.

יתר על כן, מפרסם עדיין יכול להציב עוגיות בדפדפנים של צרכנים המבקרים באתר. כך שצרכן יכול להסיר פרמטרי מעקב, לנחות באתר של מפרסם ובסופו של דבר לקבל עוגייה. אז ההשפעה על הפרטיות די מוגבלת. עם זאת, ביטול פרמטרים של URL משמעו שמשווקים יאבדו אותות חשובים ותתסבך היכולת שלהם לדעת את הביצועים של כל ערוץ. נדרשות אסטרטגיות חלופיות בבניית חנות וירטואלית.

אולי הנפגעים הקשים ביותר יהיו שותפי השיווק, שככל הנראה לא יוכלו לקשר בין מכירה לשותף ספציפי או אפילו לערוץ כולו. ייתכן שיצטרכו לשנות את המודל העסקי שלהם.

בקיצור, הפעולות של Arc, Proton Mail ואחרים עשויות לבשר על עידן חדש שבו משווקים חושבים מחדש על ייחוס המרות כדי למצוא ערוצי קידום מכירות חדשים וטובים יותר. בעידן של פרטיות מוגברת, בניית חנות וירטואלית תצטרך להתבסס פחות על מעקב ויותר על בידול, חדשנות ומתן ערך אמיתי ללקוחות.