09-9514276

המסחר האלקטרוני בגרמניה ובבריטניה - סטטיסטיקות ועובדות

בעשור האחרון, המסחר האלקטרוני הפך לגורם מרכזי בכלכלה העולמית, ובמיוחד בגרמניה ובבריטניה. שתי המדינות הללו נמצאות בחזית תחום הקניות המקוונות באירופה, ושוק המסחר האלקטרוני בהן ממשיך לצמוח בצורה מרשימה. במאמר זה, נסקור לעומק את התחום, נדגיש את המגמות העיקריות, הסטטיסטיקות, והעובדות הקשורות למסחר אלקטרוני בשתי המדינות, תוך מתן תשומת לב לצורות השונות של בניית חנות וירטואלית בשוק המתפתח.

מגמות שונות במסחר האלקטרוני

ישנן כמה מגמות בולטות שמאפיינות את תחום המסחר האלקטרוני בגרמניה ובריטניה:

  • עלייה בכמות הקניות אונליין: בשנת 2023, למעלה מ-90% מהאוכלוסייה בבריטניה ביצעה לפחות קנייה אחת אונליין, וגרמניה עוקבת אחרי מגמה דומה עם מעל ל-85% מהאזרחים המעורבים בקניות דיגיטליות.
  • שימוש במכשירים ניידים: כ-70% מהלקוחות בגרמניה ובבריטניה מבצעים רכישות באמצעות מכשירים ניידים. זה מעיד על כך שחברות המסחר האלקטרוני משקיעות יותר במערכות מותאמות לנייד, כדי להוריד את החסמים לקנייה.
  • העדפת קנייה באמצעות רשתות חברתיות: עם עלייתם של רשתות כמו אינסטגרם ופייסבוק, הקנייה הישירה דרך פלטפורמות אלה הולכת וצוברת פופולריות, ואנשים מוצאים את עצמם קונים מוצרים אליהם נחשפים במודעות או מהמלצות.
  • שירות לקוחות וחדשנות: ישנה עלייה בניתוח נתוני לקוחות כדי להבין את הצרכים וההעדפות שלהם, מה שמוביל לשיפורים בשירות הלקוחות. יותר קמעונאים מקוונים משקיעים בטכנולוגיות חדשות ושירותים מותאמים אישית לקהל הלקוחות.
  • צמיחה במכירות מקומיות: קונים רבים מעדיפים לתמוך בעסקים מקומיים, ועקב כך נראו עלייה במכירות חנויות קטנות ובינוניות בעת האחרונה, גם באופן מקוון.

נתוני שוק המסחר האלקטרוני בגרמניה

נתוני המסחר האלקטרוני בגרמניה מצביעים על שוק מפותח מאוד עם תחזיות מלהיבות. בשנת 2022, היקף מכירות המסחר האלקטרוני הגיע ל-107 מיליארד יורו, כאשר הצפי לשנת 2023 מוערך בכ-117 מיליארד יורו, גידול של כ-10%.

  • קטגוריות פופולריות: האלקטרוניקה מהווה כ-20% מהשוק, ואחריה אופנה עם 18% מהמסחר. כמו כן, קטגוריות נוספות כמו מוצרי טיפוח ושירותים דיגיטליים תופסות אחוז משמעותי מהשווקים.
  • אחוזי צמיחה: אתרי הקניות כמו אמאזון וונוס פיקודי רושמים עלייה משמעותית בנתח השוק שלהן, במיוחד לאור הצורך הגובר בקניות נוחות.
  • הוצאות פרסום: ישנה עלייה משמעותית בהוצאות פרסום במספר ערוצים, כולל טלוויזיה, אינטרנט ורשתות חברתיות, אשר אלו משמשות ככלים לקידום מכירות.

נתוני שוק המסחר האלקטרוני בבריטניה

המסחר האלקטרוני בבריטניה מתאפיין גם הוא בשיעורי צמיחה גבוהים. בשנת 2022, היקף המכירות היה 99 מיליארד ליש"ט, והצפי לשנת 2023 עומד על 110 מיליארד ליש"ט.

  • קטגוריות פופולריות: הקטגוריות הנפוצות בבריטניה כוללות אוכל ומזון (30%), אופנה (25%) ואלקטרוניקה (20%).
  • השפעת הקורונה: מגפת הקורונה האיצה את המעבר למכירות אונליין, כאשר 40% מהלקוחות החלו לקנות באינטרנט בעקבות מגבלות הסגר, והשפעה זו ניכרת גם בשנים שלאחר מכן.
  • יאוש ממוצרים מסורתיים: עם הזמן, יותר קונים מעדיפים לחלוטין את הרכישות המקוונות על פני חוויות קנייה קונבנציונליות.

התנהגות צרכנית

השפעות שונות על התנהגות הצרכנים בגרמניה ובבריטניה מובילות לתופעות ייחודיות:

  • שירות לקוחות: בגרמניה, יותר מ-60% מהאנשים יעדיפו לקנות מאתרי קניות המציעים שירות לקוחות זמין ומקצועי. בבריטניה, לעומת זאת, נורא חשוב למבצע קניות לפתח חוויית קנייה ידידותית ומוקפדת.
  • שיטות תשלום: בגרמניה, כ-40% מהצרכנים מעדיפים לשלם באמצעות הוראת קבע בנקאית, בעוד שבבריטניה, כ-60% מעדיפים כרטיסי אשראי, שזהו העליון הנפוץ בין השאר.
  • העדפה למוצרים ממותגים: יותר משיקות ולוגואים של מותגים מוכרים, הצרכנים נוטים לרכוש ממקורות המציעים ערך מוסף ולא רק מוצרים במחיר הנמוך ביותר.

אתגרים במערכת המסחר האלקטרוני

על אף הצמיחה המרשימה בשוק המסחר האלקטרוני, קיים מספר אתגרים משמעותיים שצריכים להתמודד עימם:

  • בעיות אבטחת מידע: טיולים בשוק האלקטרוני מחייבים שמירה על פרטיות הלקוחות. תקיפות סייבר הפכו לבעיה בולטת בשנים האחרונות, ויש צורך בפיתוח שיטות אבטחה מתקדמות.
  • תחרות גוברת: כניסת שחקנים חדשים לשוק מאלצת את החברות הקיימות לשפר את השירותים המוצעים ולהתאים את עצמן לצרכים המשתנים של הצרכנים. מהם צריכים לאמץ אסטרטגיות חדשות לשם כך.
  • רגולציה ומדיניות: שינויים רגולטיביים והחמרת דרישות עשויים להשפיע על פעולתה של חנות וירטואלית. זהו אתגר המחייב חברות לערוך בדיוק שיפוטיים בנוגע לאף לכללים החדשים.

תובנות סופיות והמלצות

כפי שראינו, המסחר האלקטרוני בגרמניה ובבריטניה ממשיך להתפתח במהירות גבוהה. ההבנה העמוקה של הצרכים המשתנים של הצרכנים, יחד עם המגמות המתקדמות, מספקת לעסקים הזדמנויות לצמיחה ושיפור המותג. על קמעונאים לצפות בהתפתחויות בהעדפות הצרכנים, ולפתח אסטרטגיות משולבות שמטרתן לטעון תובנה מהמידע ואימון התהליך.

אז כל חברה שמעורבת בתחום המסחר האלקטרוני צריכה לנצל את ההזדמנויות הללו ולתכנן בהתאם, תוך דגש על בניית חנות וירטואלית שתסייע להם להיות במרכז העניין של השוק. ניהול נכון של האתגרים וצמיחה מדורגת יכולים להבטיח ששוק המסחר האלקטרוני בגרמניה ובבריטניה ימשיך לשגשג בשנים הקרובות.