כיצד מותגים בתחום מוצרי הצריכה יכולים לעמוד ביעדי גיוון הספקים שלהם
בשנים האחרונות, יותר ויותר מותגים גלובליים בתחום מוצרי הצריכה (CPG) מציבים לעצמם יעדים שאפתניים בנושא גיוון ספקים. ענקיות כמו יוניליוור, מארס, מונדלז, קוקה-קולה ונסטלה התחייבו להקצות מיליארדי דולרים לרכש מעסקים בבעלות קבוצות מיעוט ונשים. מהלך זה נובע מציפיות של רגולטורים, בעלי מניות וצרכנים, ומההבנה כי גיוון ספקים מניב יתרונות כלכליים ותורם להשפעה חברתית חיובית.
אך כאשר מנהלים בכירים מתווים יעדים אסטרטגיים לגיוון, צוותי הרכש בשטח נתקלים במכשול מהותי - קושי באיתור ספקים מגוונים העונים על הצרכים הספציפיים של המותג. לא תמיד קל לזהות ספקים כשירים ומיומנים השייכים לאוכלוסיות מיוצגות חסר, שכן רק חלקם מחזיק בתעודות הסמכה רשמיות. כדי להתגבר על האתגר הזה, על מותגי CPG לסייע לצוותים שלהם לייעל ולשפר את תהליכי הרכש.
זיהוי מצב קיים של גיוון בקרב הספקים
השלב הראשון בבניית חנות וירטואלית הוא הכנת תוכנית אפקטיבית הוא לבחון כמה ספקים מגוונים המותג כבר עובד איתם. הדרך לעשות זאת היא שילוב של סקרים פנימיים והצלבת מידע עם מאגרי נתונים חיצוניים. חשוב להקפיד על חוויה חיובית ונוחה לספקים בתהליך המיפוי, כדי לעודד אותם לספק מידע מהימן ומועיל. לדוגמה, אם השאלות לא מותאמות למאפייניהם או לא מנוסחות בשפת האם שלהם, הם עלולים להימנע ממענה מפורט. בנוסף, מומלץ לסווג את הספקים לקטגוריות ולתקשר איתם בהתאם, מתוך גישה של "לקוח מועדף". מחקר עדכני של HICX מצא כי 73% מהספקים של יצרני CPG מובילים מוכנים "ללכת את הקילומטר הנוסף" עבור הלקוח החשוב ביותר שלהם, אם הוא נחשב גם ל"לקוח מועדף".
הגדלה פרואקטיבית של מספר הספקים המגוונים
לאחר סיום תהליך המיפוי, צוותי רכש יכולים להרחיב את היצע הספקים המגוונים על ידי שיפור אופן איתורם. הצעד הראשון הוא הכשרה והנחיה של מבקשי ורוכשי השירותים לפעול באופן יזום. יש להגדיר קריטריונים ברורים למה נחשב "ספק מגוון" בהקשר של העסק והטריטוריה, ואז לאתר מועמדים מתאימים באמצעות אינדקסים מקוונים, מחקר שולחני והמלצות מהרשת המקצועית.
לאחר מכן, ספקים פוטנציאליים שזוהו כמגוונים צריכים לעבור תהליך קליטה מסודר שמבטיח לכידה מדויקת של המידע שלהם. שלב זה הכרחי כדי שהמותג יוכל להמשיך ולהציע להם חוויה מותאמת ומועילה לאורך כל הדרך.
תהליכי איתור וקליטה משופרים מהסוג הזה הם למעשה בליבת מומחיותו של מחלקת הרכש. לכן, כדאי שצוותי גיוון ספקים ישתפו פעולה עם רכש בתהליך בניית המדיניות והנהלים החדשים, וינצלו את הידע שלהם כדי לכוון את הרוכשים בהנעת הוצאות לספקים מגוונים.
שימור ההתקדמות על ידי ניהול נתוני ספקים
לבסוף, הנתונים של הספקים המגוונים שגויסו ונקלטו צריכים להישאר מדויקים ומעודכנים לאורך זמן. בפועל, רבים מהצוותים של מותגי CPG מתמודדים עם מכשול משמעותי - הם לא יכולים לראות בצורה ברורה את תמונת אספקת הספקים שלהם.
לדוגמה, לא תמיד ברור היכן ספק מסוים ממוקם, מה הופך אותו ל"מגוון", והאם יש למותג אותו מספר ספקים מגוונים היום כמו אתמול. חוסר היכולת לענות במהירות על שאלות אלו, או בכלל, יכול לחשוף את המותג לטעויות בדיווח ולתפעול לא יעיל.
נקיטת גישה נכונה לניהול איכות נתונים יכולה לפתוח צוהר לשרשרת אספקה שקופה, ולחמש את הצוותים בתוכניות האפקטיביות והבטוחות ביותר. כמה מותגים חדשניים, כגון מונדלז ויוניליוור, כבר מובילים את הדרך בהקשר זה.
ישנן שלוש דרכים מוכחות להתמודד עם איכות נתוני ספקים:
- דרישה לדיוק של 100% בנתוני הליבה - באמצעות טרנספורמציה של סביבת הרכש הדיגיטלית כך שהמיקוד יהיה במידע הבסיסי.
- לכידת כל המידע על מערכות יחסים חדשות עם ספקים באמצעות תהליכים מובנים ומהימנים, בין אם מדובר בספקים מגוונים או סטנדרטיים.
- הגנה על המידע הקיים והנכנס למערכת באמצעות ממשל נתונים, כדי לשמר רשומה מאסטר אמינה.
סיכום
בסופו של יום, באמצעות מתן כלים נכונים לצוותי גיוון הספקים, מנהלי מותגי CPG יכולים לחמש אותם להשגת יעדים שאפתניים ולהשפעה חברתית חיובית. כך, המותגים לא רק יעמדו בציפיות של מחזיקי העניין השונים, אלא גם ייהנו מיתרונות כלכליים ויתרמו לשוויון הזדמנויות.
אם אתם שוקלים להתניע או לשפר תוכנית לגיוון ספקים בארגון שלכם, ורוצים להבטיח שתעמדו ביעדים במהירות וביעילות - נשמח לתת לכם ייעוץ ראשוני ללא התחייבות. למומחים שלנו יש ניסיון רב בהטמעת תהליכי רכש אופטימלים בקרב מותגי צריכה מובילים, תוך איזון עדין בין צרכים עסקיים לערכים חברתיים. צרו איתנו קשר, ונשמח לסייע לכם להפוך את חזון הגיוון שלכם למציאות פורחת.